Module: Kennisvaardigheden Blok 3.2

06 January 2007

Opdracht 3.

Zoeken m.b.v. het stappenplan (individuele opdracht)

Ervaar zelf, door het uitvoeren van deze opdracht hoe je informatie op een gestructureerde manier kunt selecteren en vastleggen.

Zoek informatie over multiculturaliteit & Intercultureel onderwijs (module Jose Fernandes)..
Kies 2 onderwerpen en verricht hier onderzoek naar:
Nationalisme
Etniciteit
Etnografie
Discriminatie
Integratie
Acculturatie
Assimilatie
Segregatie
Multiculturaliteit
Intercultureel onderwijs
[OPMERKING: Je mag een eigen onderwerp kiezen. Overleg met de docent]

Maak gebruik van het stappenplan: de vijf stappen. De stappen moeten duidelijk in je verslag verwerkt zijn.

Verslag.

Onderwerp 1: Discriminatie.
A. Probleemstelling.

Bij mijn eerste onderwerp heb ik gekozen voor discriminatie. Ik weet al een beetje over deze onderwerp dus het zal geen probleem voor me zijn om een verslag hierover te maken. Ik heb eerst enkele vragen bedacht om meer over te gaan zoeken, n.l.:

* Wat betekent discriminatie?
* Welke vormen van discriminatie komen het meest voor?
* Discriminatie in Nederland.
* Wat zijn vooroordelen?
* Vooroordelen en discriminatie Een plan om discriminatie tegen te gaan op school.


B. Zoekplan.

Bij deze onderwerp ben ik van plan om een bron te gebruiken, namelijk Internet. Ik weet dat ik heel veel informatie hierover kan krijgen op het Internet, doordat dit een bekende onderwerp is.

C. Plaats en toegang.


Ik was eerst begonnen met mijn “search enigine” (www.Google.nl) te gebruiken. Ik heb het woord Discriminatie ingetypt en ik had gekozen om alleen pagina’s te krijgen die in het Nederlands zijn te krijgen. Zo had ik verschillende bronnen gekregen, zoals;

* http://discriminatie.nl/
(Welke vormen van discriminatie komen het meest voor?)

* http://www.meldpunt.nl/
(Discriminatie in Nederland.)

* http://nl.wikipedia.org/wiki/Hoofdpagina
(Wat betekent discriminatie?)

* http://www.leren.nl/rubriek/samenleving/multiculturele_samenleving/
(Wat zijn vooroordelen?)
(Vooroordelen en discriminatie)
(Een plan om discriminatie tegen te gaan op school.)

Uiteindelijk had ik de informatie die op deze pagina’s stonden doorgenomen en vergeleken. Ik moest uithalen wat ik nodig had en of alles betrouwbaar was.
Ik vind dat de informatie die op deze pagina’s staan, betrouwbaar zijn, doordat ze voldoen aan de eisen die we geleerd hebben in deze module over het bepalen van betrouwbaarheid van een webpagina. (
http://www.webdetective.nl/)


D. Selectie.

Wat betekent discriminatie?
Discriminatie betekent letterlijk "het maken van onderscheid". In de meest gebruikte betekenis, de maatschappelijke vorm, houdt discriminatie dus in dat er onterecht onderscheid wordt gemaakt tussen verschillende groepen mensen in hoe ze worden behandeld, hun rechten en hun plichten. Vaak houdt discriminatie in dat één bepaalde groep mensen anders behandeld wordt dan alle anderen, en meestal op een negatieve manier.
Welke vormen van discriminatie komen het meest voor?
Er kan onder meer worden gediscrimineerd op basis van:
* aantal
afstammelingen in de eerste graad.
*
etniciteit
*
geboorteplaats
* geldelijk
vermogen (zowel hoog als laag)
*
geslacht
*
godsdienst
* handicap
*
huidskleur
*
intelligentie
*
klasse
*
leeftijd
* nationaliteit
* politieke voorkeur
*
ras (racisme)
* scholingsgraad (zowel hoog als laag)
*
seksuele geaardheid
* seksueel
gedrag
* sociaal gedrag
*
subcultuur (bijvoorbeeld punk, hippie)
*
taal
* uiterlijk (lichamelijke kenmerken, w.o. afwijkingen)
*
woonplaats of postcode
Discriminatie in Nederland.
Een belangrijk uitgangspunt om te bepalen, of een door de overheid gemaakt onderscheid discriminatie is, is te vinden in artikel 1 van de
Nederlandse grondwet. Dit artikel luidt: "Allen die zich in Nederland bevinden, worden in gelijke gevallen gelijk behandeld. Discriminatie wegens godsdienst, levensovertuiging, politieke gezindheid, ras, geslacht of op welke grond dan ook, is niet toegestaan."
Wat zijn vooroordelen?
'Negatieve oordelen/meningen over mensen of groepen mensen die niet gebaseerd zijn op feiten.' Een vooroordeel is een houding. Bij discriminatie gaat het om gedrag.
Vooroordelen en discriminatie
Het is niet mogelijk om letterlijk voor te schrijven hoe je zou moeten reageren als je mensen om je heen vooroordelen hoort uitspreken. Je moet immers reageren om een manier die bij je past. Bovendien maakt het nogal uit of je reageert tegen je leraar, een schoolvriend of je baas van het werk. Het hangt ook van je stemming af, als je je zeker van jezelf voelt dan kun je gemakkelijker reageren, dan wanneer je je niet zo veilig of sterk voelt. Een aantal suggesties voor het reageren op vooroordelen en discriminatie kunnen we je wel geven.Begin bij jezelf. Hoe zit het met jouw vooroordelen? Je kan pas eerlijk en rustig reageren als je weet hoe je zelf denkt. Probeer in ieder geval te reageren. Het slachtoffer zal zich gesteund voelen, en degene die discrimineert zal weten dat je het serieus neemt. Niet reageren kan opgevat worden als "instemmen met". Vooroordelen staan, vaak voor ontevredenheid met de buurt of met zichzelf, persoonlijke problemen, economische misère etc.
Een plan om discriminatie tegen te gaan op school.
Een plan om discriminatie tegen te gaan kan bestaan uit een door leerlingen en leerkrachten opgestelde gedragscode, waarin afgesproken word hoe er met discriminatie om wordt gegaan. Dit is beslist niet onzinnig omdat iedereen dan precies weet hoe er met discriminatie moet worden omgegaan, en hoe je mensen die discrimineren er op kunt wijzen dat het fout is wat ze doen.

E. Evaluatie.
* Het informatieresultaat is compleet, betrouwbaar, nauwkeurig en relevant
* Ik heb het juiste antwoord gekregen op mijn informatievraag
* Mijn is informatiebehoefte vervuld
* Het zoekproces heeft correct plaatsgevonden
* Ik heb mijn zoekplan gevolgd
* Ik heb de juiste informatie gehanteerd
Onderwerp 2: Segregatie

A. Probleemstelling.
Hier heb ik gekozen voor segregatie. Ik weet niet veel over deze onderwerp dus ik moet grondig gaan zoeken om meer te weten te krijgen. Ik heb eerst enkele vragen bedacht om meer over te gaan zoeken, n.l.:
* Wat betekent Segregatie?
* Oorzaken
* Segregatie in het onderwijs
* Gevolgen van segregatie in het onderwijs
* Waar buiten het onderwijs vind je segregatie?
* Nederland vergeleken met Verenigde Staten
* Toekomst

B. Zoekplan.

Bij deze onderwerp ben ik van plan om een bron te gebruiken, namelijk Internet. Ik weet dat ik heel veel informatie hierover kan krijgen op het Internet en deze is de makkelijkste manier die ik ken om bij informatie te kunnen komen.

C. Plaats en toegang.

Ik was eerst begonnen met mijn “search enigine” (www.Google.nl) te gebruiken. Ik heb het woord Segregatie ingetypt en ik had gekozen om alleen pagina’s te krijgen die in het Nederlands zijn te krijgen. Zo had ik verschillende bronnen gekregen, zoals;
* http://nl.wikipedia.org/wiki/Hoofdpagina
(Wat betekent Segregatie?)

* http://www.lbr.nl/?node=144
(Segregatie in het onderwijs)
(Gevolgen van segregatie in het onderwijs)
(Waar buiten het onderwijs vind je segregatie?)
(Nederland vergeleken met Verenigde Staten)

* http://www.sco-kohnstamminstituut.uva.nl/asp/headlines.asp
(Oorzaken)
(Toekomst)
Bij www.lbr.nl had ik het sneeuwbal effect meegemaakt. Deze pagina is gelinkt aan verschillende pagina’s die over deze thema gaan en zo heb ik www.sco-kohnstamminstituut.uva.nl/asp/headlines.asp gekregen.

D. Selectie.

Wat betekent Segregatie?
Apartheid of Rassenscheiding.

Segregatie in het onderwijs
De segregatie in het onderwijs is niet los te zien van de segregatie in de ruimte. Net zoals er ‘zwarte’ en ‘witte’ scholen zijn, zijn er ook ‘zwarte’ en ‘witte’ wijken. Toch worden juist scholen vaak voor moeilijke keuzes gesteld. Helaas wordt de discussie over dit onderwerp te vaak nog bepaald door vooroordelen en gebrek aan informatie.

Oorzaken
De belangrijkste oorzaak van het ontstaan van zwarte scholen is de ruimtelijke segregatie. Allochtonen zijn vooral geconcentreerd in bepaalde stadswijken. Daarom is het bijna onvermijdelijk dat de scholen in deze buurten ‘zwart’ zijn geworden. Deze etnische segregatie is in wezen een voortzetting van de sociaal-economische segregatie die de ruimtelijke indeling en ook het onderwijs in Nederland altijd hebben gekenmerkt.

In het voortgezet onderwijs wordt de segregatie ook veroorzaakt door het schooltype waar allochtone leerlingen naar toe gaan. Weinig allochtone leerlingen gaan naar de hogere schooltypen in het voortgezet onderwijs zoals gymnasium, VWO of HAVO.

Waar buiten het onderwijs vind je segregatie?Segregatie vind je niet alleen in het onderwijs, maar bijvoorbeeld ook in:* aparte winkels, waar andere producten worden verkocht;* aparte kerken, voor bijvoorbeeld allochtonen met het Islamitische geloof;* aparte teams bij sportverenigingen, bijvoorbeeld in de voetbalcompetities.

Gevolgen van segregatie in het onderwijs.
In een onderzoek van het SCO-Kohnstamm Instituut en het Instituut voor Toegepaste Sociologie uit 2003 blijkt dat leerlingen in het basisonderwijs minder presteren naarmate ze op een school zitten met meer kansarme leerlingen of niet-Nederlandse leerlingen. Leerlingen presteren gemiddeld minder (vooral op taal) als ze op een school zitten met relatief veel kansarme, zwakpresterende leerlingen of niet-Nederlandstalige leerlingen.
Al met al kan worden geconcludeerd dat etnische concentratie een negatieve effect heeft op de leerprestaties van leerlingen, maar dat het wel om een licht effect gaat.

Nederland vergeleken met Verenigde Staten.
De etnische segregatie in het onderwijs is echter groter dan op grond van de ruimtelijke segregatie verklaard kan worden. In vergelijking met bijvoorbeeld de Verenigde Staten is Nederland op buurtniveau minder gesegregeerd en op schoolniveau meer gesegregeerd (Rusk, 2001). Dit heeft te maken met een andere belangrijke factor voor het ontstaan van zwarte scholen: het verschijnsel van de witte vlucht.

Toekomst
Segregatie in het onderwijs zal blijven bestaan. De beleidsopties tegen segregatie zijn beperkt. Veel methoden om iets aan de segregatie in het onderwijs te doen zijn wel eens geopperd of uitgeprobeerd maar hebben toe nu toe weinig uitgehaald. Voor de overheid blijft een compenserend beleid voorlopig de meest haalbare optie.

E. Evaluatie.

* Het informatieresultaat is eftete, betrouwbaar, nauwkeurig en relevant
* Ik heb het juiste antwoord gekregen op mijn informatievraag
* Mijn is informatiebehoefte vervuld
* Het zoekproces eft correct plaatsgevonden
* Ik heb mijn zoekplan gevolgd
* Ik heb de juiste informatie gehanteerd
-= T.M.G =-

0 Comments:

Post a Comment

<< Home