Opdracht 2: Presentatie lesweek 2.
Presentatie van:Robert Croes & Ty-Anne Geerman.
Onderwerp: Informatievaardigheden
Het begrip Informatievaardigheden
•Het begrip Informatievaardigheden is verwant aan de term Information literacy uit het Engelse.
•De term ”Information literates” werd in het begin van de jaren zeventig geïntroduceerd om mensen aan te duiden die in staat waren in hun werk informatieproblemen op te lossen door gebruik te maken van allerlei informatiebronnen en middelen om die bronnen te benaderen.
Informatievaardig zijn
American Library Association (ALA)
‘Het komt er op neer dat informatievaardige
mensen hebben geleerd hoe ze moeten leren.
Ze weten dat, omdat ze weten hoe
kennis geordend is, hoe ze informatie kunnen vinden en hoe ze informatie zo kunnen
gebruiken, dat anderen van hen kunnen leren. Deze mensen zijn klaar voor een leven
lang leren, omdat ze altijd de informatie kunnen vinden die nodig is voor elke taak of
keuze die zich voordoet.’
Doel:
Van ‘onbewust onbekwaam’ op weg te helpen naar de lange weg naar ‘bewust bekwaam’.
Van ‘onbewust onbekwaam’ op weg te helpen naar de lange weg naar ‘bewust bekwaam’.
Het begrip informatievaardigheden op verschillende manieren wordt geïnterpreteerd:
•Het ict-concept: ict-vaardigheden als basis om informatie te verwerven en te verspreiden, ook wel computervaardigheden (computer literacy) genoemd;
•Het informatiebronnen-concept: de vaardigheden om met of zonder intermediair informatie in bronnen te vinden en te gebruiken;
•Het informatieproces-concept: centraal staat het individuele proces van het verwerven, controleren en gebruiken van informatie om kennis te verwerven of uit te breiden.
Ict-concept: lekker kunnen werken met ict
Informatiebronnenconcept: Vergeet de bibliotheek niet!
Informatieprocesconcept: het oplossen van een probleem
Schematisch de Big 6:
6 activiteiten die leerlingen uitvoeren wanneer ze een informatieprobleem oplossen om een vraag te beantwoorden.
•Bepalen van de leertaak
•Zoekstrategieën toepassen
•Lokaliseren van de informatie
•Gebruiken van informatie
•Verwerken van informatie
•Evalueren
1. Bepalen van de leertaak:
2. Zoekstrategieën toepassen:
3. Lokaliseren van de informatie:
•Waar staan de boeken in de mediatheek?
•Hoe kan het (digitale) artikel worden aangevraagd?
•Hoe kan het artikel in het elektronisch tijdschrift worden gevonden? Hoe kan een pdf-file worden gelezen?
Belangrijk leerpunt voor leerlingen is het besef dat het
verkrijgen en bestuderen van de informatie volgt nadat je weet
wat je wil.
4. Gebruiken van informatie
5. Verwerken van informatie
6. Evalueren
Voorbeelden:
•Big 6,
•TILT,
•Internetdetective,
•ZoekenVindenKiezen,
•Digitale Informatievaardigheden.
Normen voor Informatievaardigheden
Slot
•Zelf - evaluatie
•Vragen
Bedank voor jullie aandacht
Robert & Ty-Anne
22 November 2006
0 Comments:
Post a Comment
<< Home